Tuesday, March 3, 2009

Playlist: min begravning

Via Mymlan hittar jag den, något makabra, listan på fem låtar till hennes (framtida) begravning. Well, man vill ju inte vara sämre. Jag underhåller visserligen den naiva föreställningen att man någon gång i framtiden skall kunna uppladdas i en dator och helt slippa det där med döden. Men om det ändå skulle ske vill jag att DJ:n stoppar ner den klassiska musiken och istället spelar följande:

1. Sia - Breath Me (YouTube)
En av få låtar som kan framkalla ångest hos mig och ändå vara förfärligt vacker. Fans av Six Feet Under känner igen låten från sista avsnittet, där karaktärernas liv passerar i revy. Storslaget, och helt rätt stämning för återblickar på ett liv.

2. Band of Horses - The Funeral (YouTube)
Temamusik, antagligen. Sorgsna gitarrer och Ben Bridwells ansträngda röst som löses upp i ett nynnande crescendo. Som om de ville ha sagt att nu skiter jag i detta livet.

3. The Cure - Plainsong (YouTube)
Jag tänker soluppgång, glada dagar med goda vänner, nystart, och hur snabbt allt kan förändras. Ihåliga trummor, gitarrljudet som gjorde The Cure till alla popkids favoritband, och Robert Smiths ekande och livströtta röst. Från världens bästa album, Disintegration.

4. Sarah Mclachlan - Fumbling Towards Ecstacy (YouTube)
Gammal pop-pärla uppdaterad med Junior Boys omsorg. Spruckna och virvlande synthstötar som låter både 80 och 00 i kombination med spröd sång. "All the fear has left me now, I'm not freightened anymore"

5. M83 - Highest Journey (Spotify)
Börjar med ett piano, och slutar åtta minuter senare med en stegrande upplösning i artificiella körer och oljud. Temamusik för efterlivet. Kallt, men ändå så varmt.

Och till efterfesten? The Cure - The Funeral Party blir nog bra.

No comments: